پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6280
-
الف
+

نعمت‌الله: بازی «دارا حیایی» پیشنهاد خودم بود

حمید نعمت‌الله درخصوص فیلم سینمایی «شعله‌ور» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

حمید نعمت‌الله درخصوص فیلم سینمایی «شعله‌ور» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

حمید نعمت الله، فیلمسازی است که همیشه آثارش مورد توجه اهالی رسانه، منتقدان و مردم قرار گرفته است و آثار خوبی مثل «بوتیک»، «بی‌پولی»، «رگ خواب» را ساخته است. حمید نعمت الله با پنجمین فیلم خود، به جشنواره فیلم فجر آمده است تا بازهم مثل همیشه خبرساز شود.

نعمت‌الله، فیلمسازی است که با شجاعت و تمرکز و جزییات فراوان در کار نگارش و اجرای آثارش مشارکت دارد و هرگز از ریسک کردن در فضاهای خاص و پرخطر نمی هراسد و هر فیلمش مجزا از فیلم دیگرش و تجربه ای نو و تازه برای سینمای ایران است.

فیلم سینمایی «شعله‌ور» جدیدترین فیلم حمید نعمت الله است که به بهانه حضورش در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، با این کارگردان به گفت‌وگو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

خیلی از مخاطبان، سال گذشته منتظر فیلم سینمایی «شعله‌ور» بودند، چرا این فیلم را امسال به جشنواره آوردید؟

در واقع فیلم سینمایی «شعله‌ور» سال گذشته خیلی کارش مانده بود و مطمئن بودم که به جشنواره پارسال نمی‌رسد و باید بگویم خود فیلمنامه شعله ور هم ، اینطور نیست که بعد از فیلم سینمایی «رگ خواب» نوشته شده باشد و  قرار بود، اول شعله ور را بسازم بعد رگ خواب را که برعکس شد.

فیلم سینمایی «شعله‌ور» داستان خاصی دارد که مخاطب فقط در سینمای نعمت‌الله می‌تواند دنبال آن بگردد. قصه این فیلم از کجا شروع شد؟

یادم نیست که اولین بار این قصه از کجا شروع شد، اما یادم است خیلی سال پیش مصاحبه‌ای از مرد غواصی که جنازه‌ی آدم‌هایی که غرق شده بودند را در می‌آورد، خوانده بودم و شاید آن مصاحبه خیلی تاثیر داشت و مساله دیگر این که موضوع منزلت اجتماعی هم خیلی موضوع به روزی است که من را درگیر کرده بود به عنوان مساله ای که همه خیلی فراگیر درگیر آن هستند. شاید موضوع شعله ور اینطور برای من جدی تر شد.

یکی از نکات قابل توجه فیلم «شعله‌ور» که کمابیش با حاشیه همراه بود، ساخت این فیلم در سیستان و بلوچستان است. چرا این شهر را انتخاب کردید برای «شعله‌ور»؟

دلایلی مربوط به این فیلم وجود دارد که من فیلم سینمایی شعله‌ور را در سیستان و بلوچستان فیلمبرداری کردم. قصه فیلم شعله‌ور طوری است که نیازهایش در این استان برآورده می‌شود و این که جایی باشد که کسی غرق بشود، کسی نجاتش بدهد و شرایط فیلم همخوانی داشته باشد، اما غیر از این  مضمون فیلم به این نیاز داشت که در سرزمینی اسطوره‌ای مثل سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شود.

همچنین این نوع فیلمسازی برای من خیلی جذاب است و خیلی دوست دارم در جاهای مختلف فیلم بسازم.

در آپارتمان فیلم ساختن، برای بعضی‌ها خوش می‌گذرد اما به نظر من اگر قرار باشد جایی خوش بگذرد، سیستان و بلوچستان است که در کوه و دشت و آب و هوای خوب و مردم و موسیقی و لباس و....است. در آن تله فیلمم که احتمالا عید پخش بشود، سه تا حاج خانم هستند که در حال سفرند و به سمت قشم و تبریز و... رفتند برای من جالب است که بروم جاهای دیگری غیر از تهران و آپارتمان کار کنم.

حالا که بحث سیستان و بلوچستان شد باید بگویم که مردم سیستان و بلوچستان خیلی جذاب هستند و خیلی بافرهنگ و سخاوتمند هستند و این دلیل دارد که می‌گویم . مثلا من در بازار زاهدان فیلمبرداری می‌کردم، مقدار زیادی آدم بودیم و فقط از مردم خواهش کردم که به دوربین نگاه نکنند و به راحتی انجام شد، ولی در تهران محال است که این اتفاق بیافتد و مردم زاهدان مردم فوق‌العاده ای هستند و تحت تاثیر آنان و زندگی‌شان قرار گرفتم.

یکی دیگر از اتفاقات جالب «شعله‌ور» این بود، که دارا حیایی، پسر امین حیایی در همان عنوان پدر و پسر مقابل هم بازی کردند.

بازی "دارا حیایی" پیشنهاد من بود و دنبال بازیگر غیر حرفه‌ای بودم که یکی از آن‌ها پسر خود امین حیایی بود که این انتخاب چند تا کمک کرد، هم حضور خود امین حیایی به عنوان بازیگر که به پسرش کمک کند، هم اینکه بار عاطفی که بین این دو وجود دارد، می‌توانست در پیشرفت فیلم کمک کند، هم اینکه یک نوجوان در کنار پدرش باشد بهتر است. بازی دارا حیایی را  تست کردم و دیدم می‌شود با آن نتیجه خوب گرفت.

شما با هادی مقدم‌دوست کم کم دارید، تبدیل به یک زوج هنری می‌شوید که مخاطبان سینما، همیشه منتظرند شما دو نفر را کنار هم ببینند. کار با هادی مقدم‌دوست قطعا برای شما خوب است که با آن همکار می‌کنید.

همکاری من با هادی مقدم دوست، اسمش را نمی‌شود همکاری گذاشت، بلکه دوستی است و خیلی طیبعی است که در دوستی‌های نزدیک آدم با همدیگر، به فکر کار هم باشد و من و هادی مقدم‌دوست دوستی نزدیکی داریم واین دوستی خیلی به درد خورده است و همکاری خوبی داشتیم و خیلی خوب حرف هم را می‌فهمیم و نتیجه خوبی می‌شود.

استقبال مردم را از فیلم سینمایی «شعله‌ور» را چگونه دیدید؟

راستش من بلافاصله بعد از نمایش فیلم جلسه مطبوعاتی بودم و مصاحبه کردم و هنوز نتوانستم ببینم فضای فیلم چطور است و نظر مردم و مخاطبان درباره فیلم چگونه است. اما عکس العکل مردم در انتهای فیلم عکس العمل خوبی بود و نسبت به فیلم احساس خوبی داشتند.

امسال فیلم سینمایی «رگ خواب» فروش خوبی در اکران عمومی داشت، فروش «شعله‌ور» را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

همیشه هر فیلمی که می‌آید نگرانی برای فروشش دارم. راجع به این فیلم بیش از فیلم‌هایی دیگر، نگرانی دارم. همیشه برای فیلم‌های محاسبه‌هایی داشتم که در جدول فروش کجا قرار می‌گیرند ولی الان درباره شعله ور فعلا نمی‌دانم چطور می‌شود و برای من مجهول است و امیدوارم اتفاق خوبی بی‌افتد.

 

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وب‎سایت آی‌فیلم (بهمن ۱۳۹۶)

 

 

 

نظر شما
ارسال نظر
کاربر مهمان

حمید نعمت الله با فیلم بوتیک واقعا کولاک کرد.یادش به خیر

کاربر مهمان

من که عاشق سینمایی نعمت الله هستم